Lens Impression
Rosher Kino portrait に関する解説はksmtさんのHP(www.ksmt.com)にもっとも詳しく載っています。
それによると映画監督のCharles Rosher が1928年の映画Tempestの撮影用にアストロ・ベルリン社に作らせたレンズということのようです。それでは滅多に見かけないわけですね。
ペッツバール型のレンズ構成ですが、後群の交換により周辺部の収差を変化させ、描写の特性を変えています。私のこの個体はNo.2の後群が装着されており、より周辺部の収差が目立つタイプとなっています。MS Opticalさんのご尽力により、ライカに連動します。
描写は典型的なペッツバールの特徴を示しており、中心部は極めてシャープである一方、周辺部は急速に像面が湾曲し、おおきなボケに変化します。
以前紹介した同じレンズ構成のダルメイヤーのキネマトグラフと非常によく似た描写で楽しませてくれます。
The analysis and explanation was made in details by ksmt at his HP (www.ksmt.com)
In accordance to it, Rosher Kino Portrait lens was made by Astro Berlin
by the order of famous movie derector Charles Rosher for the shoot of 'Tempest(1928)'.
The lens component is typical Petaval type, but has the function to modify
its bokeh effect by changing its rear element. My lens has no interchangable
element but fixed with No.2 type rear element..Thanks to MS Optical R&D, this one is couples with Leica M.
The description is typical Petaval. The center part is very clear and sharp,
on the other hand the peripheral area show strong bokeh by curvature of
field aberration.
It is enjoyable and very similar to the description of Dallmeyer Kinematograph.
|